Когато бактериите от кариеса стигнат до нерва на зъба, започва необратим и болезнен процес - пулпит. Зъбният нерв и кръвоносните съдове, които го придружават, некротизират (изгниват), а вътрешността се пълни с бактерии, които не могат да бъдат атакувани от защитните сили на организма, тъй като кръвта вече не достига до вътрешността на зъба. След като каналите на зъба са напълно инфектирани, част от бактериите и токсините се отделят в максиларната кост, причинявайки гранулом, фистула, киста или абсцес. За да се реши проблема и да се спаси засегнатият зъб, трябва да се извърши ендодонтско (или корененово) лечение. Ендодонтското лечение се състои в цялостно почистване и дезинфекция на кореновите канали. След това, това пространство трябва да бъде херметически затворено. По този начин елиминираме местата, където бактериите биха могли да се размножават. Важно за лечението е кореновите канали да бъдат запълнени до техния връх, което се постига с помощта на съвременни апарати- апекслокстори. Те дават точна информация за нивото на корена в костта. Наличието на рентгенов апарат , с помощта на който може да се контролира всеки етап от лечението и резултатът,също е задължителна част от съвременната ендодонтия.

Как се изпълнява?

Ендодонтията е клон на стоматологията, който лекува вътрешността на зъба (endo = вътре, Odont = зъб). По-известно е като лечение на коренови канали. След прилагане на локална анестезия се отстранява заразената или повредена тъкан от вътрешността на зъба. Тази тъкан се нарича пулпа и съдържа нерви и кръвоносни съдове, които захранват зъба. След отстраняване на пулпата кореновите канали се почистват, дезинфекцират, пълнят и запечатват. Следващите етапи включват поставяне на щифт и обвивна корона.

Какво може да е причинило инфекцията на зъба?

Най-честите причини за увреждане на пулпата са кариес, фрактура, травма или некачествено кореново лечение.

Колко посещения при зъболекаря са необходими?

Броят на посещенията зависи от степента на увреждане на зъба, но обикновено са необходими от две до четири.

Колко дълго издържа зъб след проведено кореново лечение?

След, ендодонтското лечение, зъбът вече не е кръвоснабден, което го прави по-неустойчив и трошлив. Това налага поставянето на щифт и обвивна корона. Ако всички етапи на лечението са изпълнени прецизно, зъбът може да остане в устата на пациента цял живот. Това изисква добра орална и хигиена и редовни зъболекарски прегледи.

Има ли болка по време на лечението?

С използването на съвременни техники, обикновено това включва малък или никакъв дискомфорт.

Какви са алтернативата на кореново лечение?

Алтернативата е екстракция ( вадене ) .

Могат ли да се лекуват всички зъби?

Не. Кореновото лечение ще бъде успешно, ако всички канали са достъпни и ако зъбът има достатъчна костна поддръжка.

Виж цени на кореново лечение